Er der et liv efter døden?

"Jesus Kristus døde for vore synder, blev begravet, og opstod på den tredje dag"

Et liv efter døden?

Ja, det er der. Der er et liv efter døden. Spørgsmålet er kun, hvor du skal tilbringe det.

Ifølge Bibelen dør alle mennesker én gang – og derefter kommer dommen (Hebræerne 9:27). Herefter skal alle retfærdige leve i Guds nærvær i al evighed, mens alle uretfærdige skal leve i Guds fravær i al evighed.

Med Guds nærvær menes naturligvis Himmelen, og med Guds fravær menes dét, Bibelen kalder Helvede, og nogle gange Ildsøen.

Jesus siger selv : “Og de [uretfærdige] skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.” (Matthæus 25:46)

Hvad med dig?

Er du et godt menneske – sådan rent moralsk set? Hvad synes du selv?

Har Gud nogen grund til at være vred på dig – måske endda så vred, at han ikke vil være sammen med dig i Himmelen?

Det kan du ret hurtigt få afklaret ved at spejle dig selv i Guds moralske lov; De Ti Bud:


Har du nogensinde i dit liv løjet (selv “små hvide” løgne)? Hvad kalder man én, der lyver?


Har du nogensinde i dit liv stjålet noget, altså taget noget, der ikke tilhører dig (uanset værdien)? Hvad kalder man én, der stjæler?


Har du nogensinde i dit liv misbrugt Guds navn? Altså brugt det til noget andet end at hellige Guds navn (Matthæus 6:9), f.eks. i stedet for et bandeord, eller for at udtrykke foragt for noget eller nogen.


Jesus siger, at “den, der ser på en kvinde med begær, har allerede begået utroskab med hende i sit hjerte.” Har du nogensinde set med begær (seksuel lyst) på et andet menneske (der ikke er din ægtefælle)? (Matthæus 5:28)


Dårlige nyheder
Hvis du har svaret ‘Ja’ til de fire spørgsmål (vi har her kigget på fire af De Ti Bud), så ser Gud dig som en løgnagtig, tyvagtig, blasfemisk, ægteskabsbryder i hjertet. Og dét er rigtig dårlige nyheder for dig:

Du er derfor en synder i Guds øjne. Og Gud skelner ikke mellem forskellige former for synd. Synd er synd. Guds standarder er meget, meget højere end menneskers.

Bibelen advarer igen og igen om, at Gud en dag vil straffe syndere på et forfærdeligt sted – Guds fængsel – som Bibelen kalder Helvede. Du har brudt Guds lov og står derfor til straf. Guds standarder er tilmed så høje at dommen er dødsstraf. Ja, det kan lyde voldsomt, og det er det bestemt også. Men det er ikke desto mindre hvad Bibelen fortæller os alle – og advarer os om.

Men Gud ønsker på ingen måde, at du skal gå fortabt. Tværtimod! Han givet alle mennesker en “redningskrans”, nemlig Jesus.


Gode nyheder
Jesus tog din straf på sig! Det var dét, der skete, da Jesus døde på korset. Det sidste Jesus sagde inden han udåndede var “det er fuldbragt”. På græsk “Tetelestai”, som også kan oversættes til “fuld betalt” – eller på mere jævnt dansk; “din gæld er indfriet”.

Og det er intet mindre end fantastiske nyheder. For det betyder, at Gud som dommer nu kan afvise din sag:

“For så meget elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” (Johannes 3:16). Jesus stod op fra de døde og besejrede døden. Han beviste derved, at han er Gud – og derfor har magt over liv og død.

Omvend dig – bed Gud om tilgivelse for dine synder og synd ikke mere – og STOL på Jesus. Så vil Gud vil give dig evigt liv i hans nærvær som en gratis gave (ja, du læste rigtigt; gratis).

Jesus sagde: ”Hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men må bøde med sit liv?” (Matthæus 16:26)

Træf en beslutning lige nu. Omvend dig – og stol på Jesus. Hvis du dør i dine synder er du fortabt – for evigt. Du vil blive et bevis på, at Gud er – bogstaveligt talt – dødsensalvorlig, når det kommer til synd.

Ca. 60.000 danskere dør hvert år – unge, såvel som gamle. Det er ca. 165 danskere om dagen…

Og når det sker, er de fleste formentlig i gang med at planlægge, hvad de skal lave i næste uge og hvad de skal have til aftensmad i morgen…

Ved du, hvornår du dør?


LÆS BIBELEN
Bibelen er Guds ord. Det er gennem den, at Gud taler til os i dag. Lær Bibelen at kende. Udforsk den. Bibelen er ‘livets instruktionsbog’. Det er den vigtigste bog, der nogensinde er skrevet…